czwartek, 29 marca 2012

Idealny ekspert zarządzania sytuacją kryzysową

Na początku śmierć w oczach. 200 km na liczniku. Hamulce nie słuchają.

Nowy produkt jest krytykowany za wygórowaną cenę. Konkurencja podkupiła ważnego pracownika. Uczelnia zapowiedziała podwyżkę czesnego.

Należę do pokolenia, które stres i kryzys kojarzyło z przykrym wydarzeniem pojawiającym się od czasu do czasu. Dziś życie w stresie jest codziennością. Kryzys to nowa norma.

Nawet najbardziej inteligentni ludzie mogą w kryzysie popełniać błędy jeżeli nie potrafią opanować stresu.

"Ludzie, którzy wygrają w przyszłości to osoby, które przekują stres w sukces. Ludzie, którzy przemienią trudne okoliczności w szanse," pisze Justin Menkes w książce "Better Under Pressure".

Kryzys zmusza szefa do koncentracji na najważniejszych celach – na tym, co musi zrobić, żeby odnieść sukces.

Menkes jako doradca firmy headhunterskiej Spencer Stuart zebrał ankiety oceniające kwalifikacje 150 kandydatów na prezesów i po analizie wybrał zachowania wyróżniające szefów osiągających najlepsze wyniki.

Po 5 latach badań sporządził listę trzech cech charakteryzujących najlepszych szefów:

1. Realistyczny optymizm

Realizm, optymizm i szansa. Wyjątkowi liderzy potrafią rozpoznać w kryzysie szansę na zmianę. Muszą mieć pasję brania się z rzeczywistością za bary bez lekceważenia zagrożeń. Liderzy biznesu nie boją patrzeć się na słońce, ale robią to w ciemnych okularach.

2. Znalezienie porządku w chaosie

Chaos, porządek, rozwiązanie. To wymaga nie tylko opanowania, jasnego myślenia i dążenia do zespołowego rozwiązania problemu, ale także odwagi w chwili kiedy reputacja, pozycja i los firmy i jej pracowników wisi na włosku.

3. Podporządkowanie się strategicznym celom

Strategia, wizja i misja. Skuteczni szefowie moderują zachowania pracowników w sytuacji kryzysowej tak, żeby wspólnie wypracować konstruktywne propozycje nie tylko na dziś, ale także na przyszłość.

Opanowanie, współpraca w zespole i szybkie rozwiązanie problemu.

Co jeszcze wyróżnia idealnego eksperta zarządzania sytuacją kryzysową? Napisz o tym w komentarzu.

wtorek, 20 marca 2012

5 zaskakujących zjawisk w kryzysie

Kiedy rzeka płynie wytyczonym korytem nikt się nią nie interesuje. Wystarczy, że wysoka woda przerwie wał w jednym miejscu, od razu mówią o tym wszystkie media.

Kiedy firma, marka, produkt, usługa lub osoba nagle trafia w światła medialnych reflektorów, obserwujemy zespół zjawisk odmiennych od tego, co działo się przed kryzysem.

W sytuacji kryzysowej ludzie myślą, reagują i zachowują się inaczej.

Oto 5 "zaskakujących" zjawisk jakie obserwujemy w kryzysie:

1. Odwrotna wiarygodność

W sytuacji kryzysowej o wiarygodności informacji decydują poszkodowani.

Opinie pracowników najniższego szczebla, sąsiadów, urzędników lub przedstawicieli konkurencyjnych firm wywołują szerszy rezonans i zdobywają większy posłuch od faktów przedstawionych przez naukowców, szefa firmy, ekspertów i czasem nawet laureatów Nagrody Nobla.

Wniosek: Wybierz strategię, która zmniejszy liczbę poszkodowanych lub osób tak się czujących.

2. Odwrotna jakość informacji

Skomplikowane, złożone i trudne sprawy muszą być maksymalnie uproszczone – nie ma miejsca na niuanse.

Jeśli nie potrafisz przedstawić sedna problemu w sposób zrozumiały dla Twojej matki, brata, siostry, ciotki, wujka i roztargnionego dwunastolatka, dochodzi do nieporozumień, pomyłek i konfliktów, za które odpowiedzialność spadnie na Ciebie.

Wniosek: Wybierz strategię prostą, zrozumiałą, konstruktywną i pozytywną.

3. Odwrotne relacje

Zachowania i reakcje osób najmocniej dotkniętych skutkami wywołanego przez Ciebie kryzysu są irracjonalne i biorą górę nad zdrowym rozsądkiem pozytywnej większości.

Ludzie, których być może nie szanujesz lub nie darzysz sympatią, mają ogromny wpływ na Twoje decyzje. Nie lekceważ tego jak mała, zdeterminowana, połączona nieszczęściem grupa może zmienić Twoje życie.

Wniosek: Stwórz własną grupę, której pasja, energia i zaangażowanie będą zbieżne z Twoimi celami – i daj im swobodę działania.

4. Dyskusja o przyszłości

Nie obrażaj się. Od zgody w kryzysie ważniejsze jest zaangażowanie i zaufanie.

Bierz udział w dyskusji, walcz o swoje racje, przedstawiaj mocne argumenty, spieraj się pozytywnie – aż do rozwiązania problemu.

Wniosek:Koncentruj się na przyszłości. Każdy pamięta z przeszłości to, co chce – te same wydarzenia każdy pamięta trochę inaczej. Przyszłość łączy, bo nikt nie może jej zawłaszczyć, nikt wie co będzie jutro.

5. Czas i rany

W debatach i sporach dotyczących ważnych problemów odwlekanie decyzji zawsze przynosi szkody. Ociąganie się z decyzją widziane jest jako niekompetencja i arogancja.

Wniosek: Komunikuj się, decyduj, pytaj i rzucaj wyzwania szybko. Działaj energicznie i zdecydowanie.

Konkluzja

Zaskakujące i niekontrolowane w pierwszym etapie kryzysowe wydarzenie kierujące uwagę mediów i opinii publicznej na Twoją firmę trwa tak długo jak na to pozwolisz. Odrób pracę domową, przygotuj się, opracuj pomysły, które zapewnią pozytywny wynik i zmianę, która wzmocni organizację.

Nie daj się zaskoczyć nawet najwyższej fali i pamiętaj, że największe szkody powstają tam, gdzie nikt nie spodziewa się przerwania wału.

Jeśli potrzebujesz pomocy w komunikacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *