Test kryzysowy

Jesteś przygotowany do zarządzania kryzysem? Wiesz co robić kiedy jesteś krytykowany w mediach? Kiedy ktoś traktuje Twoją firmę jak tarczę strzelniczą?

Zrób krótki test. Odpowiedz na 20 pytań.

1. Czy Twoja firma ma realistyczny plan komunikacji w sytuacji kryzysowej?

2. Czy przygotowałeś listę najgorszych rzeczy jakie mogą przytrafić się Twojej firmie dzisiaj, jutro i pojutrze?

3. Czy plan kryzysowy jest napisany prostym językiem?

4. Czy jasno zdefiniowałeś kryzysy ze względu na stopień zagrożenia (na przykład wypadek, nieszczęście, katastrofa, klęska żywiołowa)?

5. Czy przygotowałeś alternatywne plany zarządzania kryzysem w zależności od stopnia i rodzaju zagrożenia?

6. Czy plan był testowany w ciągu ostatnich 12 miesięcy?

7. Czy plan kryzysowy znają najważniejsi udziałowcy?

8. Czy plan zarządzania kryzysem uwzględnia prawne implikacje wydarzeń, decyzji i działań?

9. Czy opracowałeś pisemny zestaw instrukcji jak wprowadzić w życie plan komunikacji kryzysowej i czy sprawdziłeś czy są one zrozumiałe? Czy każdy członek zespołu kryzysowego ma natychmiastowy dostęp do kopii planu?

10. Czy wiesz ile czasu zajmie wprowadzenie planu w życie?

11. Czy wyznaczyłeś rzeczników, którzy będą komunikować się z najważniejszymi udziałowcami w czasie kryzysu? Czy rzecznicy prasowi przeszli szkolenia komunikacji z mediami i udzielania wywiadów w kryzysie?

12. Czy masz rezerwowych rzeczników prasowych, którzy też zostali przeszkoleni?

13. Kiedy ostatnio członkowie zespołu kryzysowego i rzecznicy prasowi uczestniczyli w szkoleniu medialnym?

14. Czy przekazałeś określonym osobom/grupom wystarczające uprawnienia do podejmowania decyzji w czasie zarządzania kryzysem?

15. Czy zdefiniowałeś zestaw kompetencji potrzebnych do skutecznej komunikacji w kryzysie (na przykład wystąpienia publiczne, prowadzenie zebrań, odpowiedzi na pytania na konferencji prasowej, pisanie komunikatów prasowych, opracowanie strategii)?

16. Czy te osoby/grupy otrzymały adekwatne przeszkolenie umożliwiające podejmowanie właściwych i szybkich decyzji?

17. Czy członkowie zarządu i kierownicy średniego szczebla wiedzą jak działają media w sytuacji kryzysowej, potrafią jasno formułować myśli i unikać pułapek zastawianych przez dziennikarzy podczas wywiadu?

18. Czy firma systematycznie informuje pracowników o nowych trendach i zagrożeniach tak, aby unikali błędów i jak najlepiej wykonywali swoją pracę?

19. Czy firma ma dobre relacje z lokalną społecznością?

20. Czy firma monitoruje kryzysy konkurencji?

Odpowiedzi:

1. Jeśli odpowiedź brzmi "nie", lepiej zacznij już teraz pracę nad przygotowaniem co najmniej zrębów planu kryzysowego, w którym opiszesz do kogo dzwonić, co robić i co powiedzieć w sytuacji awarii lub wypadku.

2. Znasz prawo Murphy'ego? A znasz prawo teściowej Murphy'ego? Jeśli coś może się zepsuć, Tobie zepsuje się na pewno.

3. Liczy się tylko szczera odpowiedź. Jeżeli jest twierdząca – gratuluję. Masz ogromną przewagę nad wieloma innymi firmami i ich planami.

4. Nie zawsze trzeba budzić w środku nocy wszystkich ludzi i ewakuować ich do schronów. Właściwa ocena zagrożenia zwiększa efektywność działania i oszczędza pieniądze.

5. Eksplozja to nie to samo co atak bombowy desperata; powrót do pracy nielubianego pracownika to nie to samo co zatrudnienie agresywnego szefa; błąd w cenniku to nie to samo co błąd ortograficzny w informacji prasowej.

6. Skoro nie testujesz planu regularnie, skąd masz pewność, że jest dobry? Czyż nie lepiej wykryć i poprawić niedociągnięcia teraz, kiedy to można zrobić w spokoju?

7. Jeśli kluczowi udziałowcy znają szczegóły Twojego planu zarządzania kryzysem, mają do Ciebie większe zaufanie. Będą także mogli dostosować wybrane elementy Twojego planu do swoich planów kryzysowych.

8. W czasie zarządzania kryzysem może zabraknąć czasu na długie konsultacje z prawnikiem. Naturalnie nie wszystko można przewidzieć, ale są tematy, które wydają się oczywiste (na przykład wypłata odszkodowań, reakcja na bezpodstawne oskarżenia, spór w sądzie gospodarczym, itp.)

9. Jeżeli nie masz planu pod ręką wtedy, kiedy go najbardziej potrzebujesz to tak, jakbyś go nie miał wcale. Przygotuj skrócone wersje planu. Każdy kto go potrzebuje będzie mógł trzymać kopię w aktówce lub samochodzie.

10. Kiedy rano wychodzisz z domu do pracy wiesz ile czasu zajmie dotarcie do biura. Po co wychodzić wcześniej, prawda?

11. Komunikacja w sytuacji kryzysowej to praca w dużym stresie. Nie każdy samochód nadaje się do jazdy terenowej. Nie każdy człowiek potrafi efektywnie działać w stresie.

12. Jest taka prawidłowość, że w sytuacji kryzysowej główny rzecznik prasowy jest albo na urlopie albo ma zapalenie gardła.

13. Jeżeli chcesz przetrwać kryzys, musisz przejść szkolenie medialne nie rzadziej niż raz na dwa lata. Przykro mi, ale czytanie książek i oglądanie nagrań video to nie to samo.

14. Czas zarządzania kryzysem to okres kiedy zmieniają się uprawienia niektórych osób. To właśnie wtedy ujawniają się prawdziwe talenty w zarządzaniu. Czy wiesz kim są ci ludzie i czy oni są gotowi podjąć nowe wyzwania w sytuacji kryzysowej?

15. Skuteczne zarządzanie kryzysem to efektywna praca w zespole. Jego członkowie muszą dysponować kompetencjami niezbędnymi do podejmowania decyzji, które wywołują pożądane skutki.

16. Nie wystarczy podejmować słuszne decyzje. Trzeba je umieć podejmować w odpowiednim momencie. Nie ma spóźnionych dobrych decyzji.

17. Mieć rację to jedno, a przekonać do tej racji sceptycznie nastawionego dziennikarza to drugie. Nie ma ludzi, którzy urodzili się z darem do udzielania wywiadów. Są natomiast tacy, którzy wierzyli, że taki talent mają i już nie są prezesami :-(

18. Dobrze poinformowany pracownik może być Twoim skutecznym obrońcą w każdej fazie kryzysu. Szybka i aktualna informacja to także remedium na plotki i pogłoski.

19. Lokalna społeczność (na przykład sąsiedzi) jest pierwszą grupą, do której zwracają się dziennikarze. Pytają o opinię, szukają potwierdzenia zarzutów lub ich odrzucenia. Czy wiesz co sądzą o Tobie najbliżsi sąsiedzi?

20. Kryzysy konkurencji są dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym. Taniej i bezpieczniej jest uczyć się na cudzych błędach.

Zapraszamy na warsztaty kryzysowe. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *