Przygotowanie planu zarządzania sytuacją kryzysową przypomina trochę zapakowanie parasola do walizki na wakacje. Wierzysz, że się nie przyda. Bierzesz tak na wszelki wypadek.
W każdym planie zarządzania sytuacją kryzysową są dwie części:
1. Plan kryzysowy (co zrobisz, żeby uporać się z kryzysem i zminimalizować straty),
2. Plan komunikacji kryzysowej (jak będziesz komunikować się z mediami i opinią publiczną po wybuchu kryzysu).
Nie ma dwóch takich samych kryzysów, ale bez planu i przygotowania każdy kryzys trwa dłużej i więcej kosztuje.
Przygotowania do zarządzania kryzysowego zacznij od analizy ryzyka. Zrób zestawienie wszystkich możliwych i prawdopodobnych zdarzeń, które mogą zaszkodzić reputacji firmy i jej wynikom finansowym.
W każdym scenariuszu zapytaj: kto ma otrzymać informacje, jakie informacje oraz kiedy i jak ma je otrzymać? Kto powinien być w zespole kryzysowym? Kto ma być rzecznikiem prasowym i kto jego zastępcą? Co zrobić, żeby wszystkie informacje dla mediów były jasne, dokładne i aktualne?
Oto lista kryzysów, które warto uwzględnić podczas pracy nad planem zarządzania sytuacją kryzysową:
1. Dochodzenie instytucji rządowej
2. Kontrowersyjne powództwo sądowe
3. Oskarżenie o dyskryminację ze względu na płeć, pochodzenie, religię, orientację seksualną, itp.
4. Wycofanie produktu
5. Poważny wypadek pracownika
6. Protest
7. Strajk
8. Przemoc fizyczna wśród pracowników
9. Sprzedaż wewnętrznych tajemnic firmy przez pracownika
10. Kradzież zewnętrzna (pomysłów, dokumentów lub aktywów materialnych)
11. Defraudacja
12. Wrogie przejęcie lub jego próba
13. Zbiorowe zatrucie wywołane przez spożycie produktu Twojej firmy
14. Śmierć ważnej osoby (na przykład prezes firmy)
15. Prezes firmy aresztowany za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym
16. Powódź, huragan, trąba powietrzna
17. Katastrofa samolotowa
17. Fałszowanie raportów finansowych
18. Przestępstwo podatkowe
19. Wymienienie Twojej firmy w negatywnym kontekście podczas przesłuchania przed sejmową komisją śledczą
20. Dramatyczny spadek cen akcji
21. Poważne zakłócenie produkcji
22. Awaria systemu komputerowego prowadząca do utraty wszystkich danych
23. Pracownik oskarżony o poważne przestępstwo
24. Oskarżenie o molestowanie seksualne
25. Pożar
26. Eksplozja
27. Gwałt na terenie zakładu
28. Zwolnienia grupowe prowadzące do dużych zmian na lokalnym rynku pracy
29. Skażenie chemiczne
30. Wyciek radioaktywny
31. Poważny kryzys w konkurencyjnej firmie stawiający w złym świetle całą branżę
32. Przyłapanie na publicznym kłamstwie
33. Fałszywe oskarżenie w reklamie porównawczej
34. Rzecznik prasowy zamieszany w skandal
35. Wyciek ropy
36. Zamknięcie zakładu
37. Niezadowolenie związków zawodowych
38. [Twój najgorszy koszmar senny]
Firmy bez planu kryzysowego ryzykują wybuch niekontrolowanego kryzysu, zachwianie pozycji rynkowej i nieodwracalną utratę zysków.
Jeśli nie masz planu zarządzania sytuacją kryzysową, zadzwoń do nas. Powiemy jak to się robi lub zrobimy to za Ciebie. Nasz telefon 77 441 40 14.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Plany kryzysowe
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Posty (Atom)