Optymalny skład zespołu kryzysowego to grupa 6-8 osób. Zalecane jest także trzymanie "w gotowości" kilku członków rezerwowych.
W wyborze członków zespołu zarządzania kryzysem należy wziąć pod uwagę następujące kryteria (od najbardziej do najmniej ważnych):
- umiejętność przejęcia kontroli nad sytuacją i pokierowania ludźmi i działaniami,
- wykazanie inicjatywy i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, bez stałego oglądania się na przełożonych,
- gotowość do wejścia w nowe role i podjęcia się w krótkim czasie trudnych zadań,
- gotowość do pracy w nienormowanym czasie i nietypowych godzinach,
- swobodne funkcjonowanie w nieuporządkowanym środowisku pracy,
- gotowość do pracy w zespole - nie dla osobistego uznania,
- umiejętność zachowania w tajemnicy informacji tajnych i poufnych,
- umiejętność funkcjonowania w rozbudowanym łańcuchu decyzyjnym,
- sprawdzone umiejętności komunikacji w stresie i komunikacji interpersonalnej,
- gotowość do systematycznego podnoszenia kwalifikacji na specjalistycznych szkoleniach,
- znajomość podstawowych technik informatycznych (komputer, Internet, media społecznościowe),
- doświadczenie w kontaktach z mediami,
- szkolenia w przywództwie i kierowaniu ludźmi.
Członkowie zespołu kryzysowego muszą mieć warunki do stałej współpracy w grupie, gdyż w dynamicznym środowisku kryzysowym zwykle nie ma czasu na rotacje i przekazywanie sobie zadań wewnątrz zespołu. Oczywiście, z powodu przepracowania może pojawić się potrzeba zastępstwa, ale nie może to negatywnie wpłynąć na ciągłość pracy zespołu w trakcie kryzysu i także przez jakiś okres po jego zakończeniu.
Po wyborze składu zespołu należy przydzielić role i zadania jego członkom oraz zorganizować szkolenia, na których przećwiczą najbardziej prawdopodobne scenariusze kryzysowych sytuacji. Po zakończeniu programu szkoleniowego należy indywidualnie ocenić postępy i przydatność każdego członka do pracy w zespole kryzysowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz