piątek, 23 września 2011

20 fatalnych reakcji w mediach na oskarżenia

W mediach łatwo jest wpaść w pułapkę zaprzeczeń. Nasz umysł jest zaprogramowany do zaprzeczania oskarżeniom.

Jaka byłaby Twoja pierwsza reakcja na oskarżenie: "Wymusił pan pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu." Na 100% powiedziałbyś: "Nie wymusiłem!"

Zaprzeczenia w mediach drażnią. Zaprzeczenia prowokują dodatkowe pytania. Zaprzeczenia długo zostają w głowie. Pozytywne przekazy są nudne i ulatują z pamięci.

Nawet proste zaprzeczenie utrwala treść zarzutu przez jego powtórzenie.

Oto 20 fatalnych medialnych reakcji na oskarżenia:

1. "Ja nie wywieszam białej flagi, widzę wokół partnerów, którzy z tą białą flagą, stękając, pocąc się przed kamerami, tłumaczą się przed kamerami, dlaczego dzisiaj nie mogą(debatować - przyp. moje)." - premier Donald Tusk. TVP 2 "Tomasz Lis na żywo", 5.09.2011.

2. "My, w Platformie, nie jesteśmy stadem baranów, które beczy na jedną tonację." - Andrzej Czuma, poseł PO, autor raportu komisji naciskowej. Rzeczpospolita, 26.08.2011.

3. "Nie mam wrażenia, że robię coś strasznego." - Andrzej Godlewski, zastępca szefa TVP1, o zarzutach, że próbuje ingerować w redagowanie treści "Wiadomości". TOK FM, 20.07.2011.

4. "W PiS nie ma wojny. Współpracujemy ze sobą, bo dla nas pierwszoplanowa jest zmiana rządów na PiS." - Zbigniew Ziobro, europarlamentarzysta PiS. TVN24. 9.07.2011.

5. "W PiS nie ma żadnego konfliktu spowodowanego słowami Zbigniewa Ziobry w Parlamencie Europejskim." - poseł Adam Hofman, rzecznik PiS. TVN24, "Piaskiem po oczach", 8.07.2011.

6. "Kupując ten samochód, działałem w dobrej wierze i nie złamałem prawa. Nie miałem żadnego wpływu na wycenę. Nie interesowałem się tym śledztwem." - Krzysztof Bondaryk, szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, o podejrzeniu, że firma PTC (operator Ery) sprzedała mu po zaniżonej cenie służbowe auto. Gazeta Wyborcza, 24.06.2011.

7. "Nie zmieniamy definicji małżeństwa." - posłanka Katarzyna Piekarska, wiceprzewodnicząca SLD, o projekcie ustawy o związkach partnerskich. TOK FM, 18.05.2011.

8. "Nie mamy przywilejów, którymi nie dysponowałaby inna mniejszość narodowa w Polsce." - Bernard Gaida, przewodniczący Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce. Nowa Trybuna Opolska, 18.05.2011.

9. "Nie jesteśmy narodem aniołów zarządzanych przez bandę idiotów. [...] Nie boję się Kaczyńskiego, choć go nie lekceważę. Może wygrać wybory. Boję się Wałbrzycha. [...] Nie będę rzecznikiem legalizacji miękkich narkotyków. Możecie zrobić awanturę. Jak chcecie legalizacji, to wybierzcie innego premiera." - premier Donald Tusk. TVN24, 26.03.2011.

10. "Nikt mnie z Platformy nie wypycha." - Jarosław Gowin, poseł PO. PR 3, 19.02.2011.

11. "Nie jestem homofobem." - Robert Węgrzyn, poseł PO. Gazeta Wyborcza Opole, 10.02.2011.

12. "Nie jest celem tego zarządu wycinanie dziennikarzy jakiejkolwiek opcji. Wszystko zależy albo od propozycji, albo od ich dokonań antenowych i ocen tych programów." - Jacek Snopkiewicz, p.o. rzecznik TVP. PAP, 22.01.2011.

13. "Nie obawiam się publikacji stenogramów wszystkich rozmów kontrolerów lotów na lotnisku w Smoleńsku, bo nie przerzucamy się z Rosjanami odpowiedzialnością." - Jerzy Miller, szef MSWiA, przewodniczący polskiej komisji badającej katastrofę Tu-154M. Gazeta Prawna.pl, 18.01.2011.

14. "Nie jestem gościem od wciskania kitu, bo to dla kogoś o elementarnej etyce jest mimo wszystko odpychające. Muszę w coś wierzyć, żeby afirmować. To mnie różni od PR-u." - Jacek Kurski, poseł PiS. Dziennik Zachodni, 16.12.2010.

15. "A tak poza tym naprawdę nie wpływałem i wpływał na media nie będę." - Leszek Korzeniowski, poseł, lider opolskiej Platformy Obywatelskiej. Gazeta Wyborcza Opole, 16.12.2010.

16. "Ja nie mam poczucia, żebym kogokolwiek zdradziła." - Elżbieta Jakubiak, posłanka Polska jest Najważniejsza. TVN 24 "Fakty po Faktach", 3.12.2010.

17. "Nie jestem przeciwnikiem OFE, ale nie miejmy złudzeń, że pieniądze złożone w funduszach są po prostu naszymi pieniędzmi. Aby je tam złożyć jako państwo musieliśmy zaciągnąć dług." - Jacek Rostowski, minister finansów. TOK FM, 30.11.2010.

18. "Prezydent Komorowski nie będzie dzielił Polaków na dobrych i złych." - prof. Tomasz Nałęcz, doradca Prezydenta RP. TVN 24 "Piaskiem po oczach", 26.11.2010.

19. "Nie obiecuję gruszek na wierzbie." - Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. TOK FM, 19.11.2010.

20. "Poseł został zawieszony w prawach członka klubu PSL. Złamał wszelkie standardy obowiązujące u nas. My w klubie się nie upijamy." - Stanisław Żelichowski, szef klubu parlamentarnego PSL, po "nienaturalnym" zachowaniu posła Andrzeja Pałysa w Sejmie. PAP, 22.10.2010.

Konkluzja

Negatyw utrwala w komunikacji kryzysowej podstawową treść przekazu. Zaprzeczenie w odpowiedzi jest też sygnałem przejścia do defensywy.

Pozytywna odpowiedź pokazuje kim jesteś i za czym się opowiadasz. Być może nie tego oczekuje od Ciebie reporter, ale nikt nie może zmusić Ciebie do powiedzenia czegoś, co jest sprzeczne z Twoim interesem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *