Mówi się, że lekarz nie wie jaką wybrać terapię przed postawieniem diagnozy. To samo dotyczy definicji ryzyka.
Trudno wyobrazić sobie wybór właściwej metody działania bez jasnego zdefiniowania problemu.
W zarządzaniu ryzykiem reputacyjnym istotne jest sześć działań:
1. sprawienie, że wszyscy kierownicy i pracownicy rozumieją naturę i wagę firmowej reputacji i wpływ ich osobistej reputacji na postrzeganie i ocenę firmy przez otoczenie,
2. przygotowanie przez Zarząd strategii zarządzania ryzykiem reputacyjnym,
3. opracowanie standardów i systemu kontroli działań, które mają największy wpływ na budowę i ochronę reputacji,
4. przeprowadzenie szkoleń o zarządzaniu reputacją, zapewnienie edukacji i zorganizowanie sprawnego systemu wymiany informacji z kadrą kierowniczą i pracownikami,
5. zwracanie specjalnej uwagi na sygnały ostrzegawcze – monitoring i analiza danych informujących o zagrożeniu,
6. wdrożenie procesu systematycznej oceny aktualnego poziomu ryzyka i zagrożenia kryzysem.
Niektóre firmy same częściowo uporały się z tym procesem, szczególnie z pierwszymi czterema etapami. Ich słabą stroną jest jednak unikanie tematów tabu lub politycznie "niepoprawnych" oraz zbyt bojaźliwa i bezkrytyczna ocena sytuacji.
Dwa spojrzenia na ryzyko reputacyjne
Popatrzmy na dwie definicje opisujące istotę ryzyka reputacyjnego – możesz je wykorzystać do budowy własnego programu ochrony reputacji.
Definicja nr 1:
Ryzyko reputacyjne to ryzyko potencjalnie negatywnego rozgłosu w mediach o działalności organizacji, które może skutkować utratą klientów, kosztowną sprawą sądową lub obniżeniem dochodów.
Zarząd może obniżyć poziom ryzyka reputacyjnego przez opracowanie skutecznego programu PR, tworzenie i rozwijanie silnych więzi z interesariuszami i wprowadzenie systemu monitorowania wszystkich najważniejszych działań operacyjnych, pozwalającego maksymalnie zredukować prawdopodobieństwo wystąpienia błędu w kluczowych obszarach.
Definicja nr 2:
Ryzyko reputacyjne to aktualny i przyszły wpływ na dochody i kapitał firmy wynikający z negatywnej oceny opinii publicznej.
To oddziałuje na możliwość tworzenia nowych kontaktów i relacji biznesowych oraz podtrzymania obecnych związków handlowych. Tak rozumiane ryzyko może oznaczać sprawę sądową, stratę finansową lub zmniejszenie bazy klientów. Ryzyko reputacyjne musi uwzględniać maksymalną ostrożność w kontaktach z interesariuszami, na przykład klientami i lokalną społecznością.
Co Ci się podoba w tych definicjach? Co proponujesz zmienić? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » ryzyko » Dwie definicje ryzyka reputacyjnego
wtorek, 7 czerwca 2011
Dwie definicje ryzyka reputacyjnego
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz