piątek, 20 maja 2011

Quiz: Jak zarządzasz konfliktem w zespole

Szybkie i skuteczne rozwiązywanie konfliktów to jedna z podstawowych umiejętności zarządzania zespołem, szczególnie cenna w sytuacji kryzysowej.

Ludzie są skomplikowanymi istotami i wchodzenie od czasu do czasu w konflikt jest częścią ludzkiej natury. Każdy jednak może zrobić coś, żeby zmniejszyć częstotliwość pojawiania się stresujących sporów.

Odpowiedz na 10 pytań quizu i podsumuj liczbę uzyskanych punktów. W komentarzu dowiesz się jak dobrze potrafisz radzić sobie z konfliktem w zespole.

1. Jak często pojawia się wewnętrzny konflikt w Twoim zespole?

A. Atmosfera zawsze jest napięta i codziennie wybuchają konflikty.

B. Raz w tygodniu dochodzi do kłótni.

C. Sporadycznie pojawiają się słowne utarczki.

D. Ludzie doskonale rozumieją się w zespole; konflikty są czymś wyjątkowym.

2. Które z wydarzeń miało miejsce w Twoim zespole w ostatnim roku? (Możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

A. Bójka lub inna forma fizycznej agresji.

B. Ktoś się rozpłakał po tym co usłyszał lub czego doświadczył w zespole.

C. Głośna awantura pomiędzy dwoma lub większą liczbą członków zespołu.

D. Ludzie nie chcą ze sobą rozmawiać.

3. Jakie są kluczowe elementy definicji konfliktu interpersonalnego według Wilmota i Hockera?

A. Współzależność, rozbieżność celów, niedostatek zasobów.

B. Wrażenie rozbieżności celów, wrażenie niedostatku zasobów, przeszkadzanie.

C. Wewnętrzna walka, przymus, współzależność.

D. Walka, przymus, przeszkadzanie.

4. Co robisz kiedy przychodzi do Ciebie pracownik ze skargą?

A. Przekazuję to do Działu Personalnego, bo tam są doświadczeni fachowcy, a ja nie chcę pogarszać sytuacji.

B. Staram się to ignorować – prawdopodobnie jutro już nie będzie o tym pamiętać.

C. Podejmuję działania, żeby zapobiec eskalacji problemu.

D. Zachęcam członków zespołu, żeby przychodzili do mnie ze wszystkimi problemami zanim przerodzą się w poważne konflikty.

5. Jak opisałbyś swój styl zarządzania?

A. Twardy, bezpośredni, bezkompromisowy.

B. Uczciwy, pewny siebie, empatyczny.

C. Ostrożny i przemyślany, ale czasem niezdecydowany.

D. Pełen dystansu i rezerwy.

6. Jak szybko reagujesz po zauważeniu potencjalnego konfliktu?

A. Natychmiast.

B. Kiedy jestem pewien, że mam do czynienia z prawdziwym problemem a nie jednostkowym przypadkiem.

C. Kiedy tylko ktoś potwierdzi moje podejrzenia o potencjalnym problemie.

D. Zwlekam z interwencją w nadziei, że wszystko samo się rozwiąże.

7. Czy uważasz siebie za wzorzec do naśladowania przez członków zespołu?

A. Tak. Jestem profesjonalistą i tego samego oczekuję od mego zespołu.

B. Tak. Unikam plotek i stawiam członkom zespołu jasne i konkretne wymagania.

C. Raczej tak, ale czasem zdarza mi się stracić panowanie nad sobą lub trochę poplotkować.

D. Nie. Zespół powinien wykonywać moje polecenia bez względu na to, co sądzi o moim zachowaniu.

8. Co daje najlepsze efekty w rozwiązywaniu konfliktu?

A. Rozwiązywanie wszystkich konfiktów w ten sam sposób.

B. Zadawanie pytań otwartych.

C. Tłumienie emocji i koncentracja na faktach.

D. Skupienie się na mowie ciała.

9. Czy w zeszłym roku zrobiłeś jedną z tych rzeczy? (Możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź.)

A. Przywłaszczyłem sobie efekty cudzej pracy.

B. Dyskryminowałem członka swego zespołu tylko dlatego, że go nie lubię.

C. Naruszyłem procedurę rozwiązywania konfliktów w firmie.

D. Odgrażałem się lub wszedłem w konflikt ze współpracownikami lub innymi kierownikami.

10. Które z tych stwierdzeń opisuje jednego lub więcej członków Twego zespołu? (Możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź.)

A. Spóźniają się i często są na zwolnieniach.

B. Plotkują o kolegach i koleżankach z pracy za ich plecami.

C. Często i niesprawiedliwie krytykują.

D. Mają zmienne nastroje, często i szybko wpadają w gniew.

Punktacja

1. A 2, B 1, C 1, D 0

2. Pół punktu za każdą wybraną odpowiedź.

3. A 2, B 0, C 2 , D 2

4. A 2, B 2, C 1, D 0

5. A 2, B 0, C 1, D 2

6. A 0, B 1, C 2, D 2

7. A 0, B 0, C 1, D 2

8. A 2, B 0, C 2, D 1

9. Pół punktu za każdą wybraną odpowiedź.

10. Pół punktu za każdą wybraną odpowiedź.

Komentarze:

1-6: Gratuluję! Dobrze radzisz sobie z zarządzaniem konfliktami i rzadko musisz interweniować, żeby pogodzić zwaśnione osoby. Albo masz wyjątkowe szczęście, że trafili Ci się znakomici pracownicy, którzy potrafią sami rozwiązywać wszystkie nieporozumienia między sobą albo stworzyłeś dobry i zgrany zespół. Możesz być z siebie dumny, ale nie spoczywaj na laurach: międzyludzkie relacje to delikatna i dynamiczna tkanka i trzeba codziennie ją wzmacniać.

7-13: Kiedy pojawia się konflikt z miejsca przystępujesz do rozwiązania problemu. Skup się na dwóch obszarach: 1. redukcja prawdopodobieństwa wybuchu konfliktu, 2. poprawa skuteczności rozwiązania konfliktowej sytuacji. Warto rozważyć udział w szkoleniu w zarządzaniu konfliktami. Przyda się też plan poprawy relacji wewnątrz zespołu.

14-20: Wygląda na to, że konflikt to dla Ciebie chleb powszedni. Atmosfera w zespole jest napięta – trudno w stresie o dobre efekty współdziałania. Musisz szybko rozbroić tę bombę! Rozwiązaniem może być warsztat w tworzeniu zespołu (team building). Jeżeli widać w zespole poważny i trwały konflikt osobowości i destrukcyjną rywalizację, skonfliktowanym pracownikom trzeba przydzielić oddzielne role i zadania. Jedno jest pewne: dłużej tego tolerować nie można.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *