sobota, 14 kwietnia 2012

Model oceny ryzyka kryzysu

Kiedy idziesz w góry, nie myślisz, że wydarzy się coś złego. Wydaje się, że dobrze oceniłeś ryzyko. Jeśli tak, dlaczego niektórzy giną na górskich szlakach?

Jakie jest ryzyko, że w Twojej firmie wydarzy się kryzys? Co takiego może się zdarzyć? Chodzi o konkretną odpowiedź.

W oparciu o nasze ponad 10-letnie doświadczenie w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi opracowaliśmy model oceny ryzyka wystąpienia kryzysu (z wyjątkiem kryzysów wojennych i katastrof naturalnych).

To subiektywny model, ale pozwala skupić uwagę na czynnikach, które mają decydujący wpływ na to czy firma doświadczy kryzysu.

Odpowiedz szczerze na 10 pytań w skali: 0-10. Zdobędziesz w ten sposób ogólną wiedzę o najsłabszych punktach swojej firmy.

Nazwa Twojej firmy: ________________

1. Łatwość dostępu: Czy każdy kto ma ochotę może bez problemu wejść na teren firmy? ___ pkt.

2. Praca non-stop: Czy firma pracuje bez przerwy? Ile godzin dobę? ___ pkt.

3. Intensywność kontaktów z klientami: Jaki jest poziom stresu u obsługiwanych przez firmę klientów? ___ pkt.

4. Poziom oczekiwań klientów: Jak bardzo musisz się starać, żeby klienci byli zadowoleni? ___ pkt.

5. Zakres sytuacji zagrażających życiu lub zdrowiu: W jakim stopniu obecność pracowników i obsługiwanych klientów na terenie firmy może zagrażać ich życiu lub zdrowiu? ___ pkt.

6. Podatność na czynniki zewnętrzne: Jakie jest ryzyko, że to, co dzieje się w firmie za sprawą osób z zewnątrz i obcych wykonawców może wywołać negatywne skutki? ___ pkt.

7. Zależność od technologii: W jakim stopniu to, co robi firma zależy od sprawnych maszyn i technologii i jakie pojawiają się w związku z tym zagrożenia? ___ pkt.

8. Słabe przygotowanie do zarządzania kryzysem: Czy firma ma aktualny i przećwiczony plan zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową? ___ pkt.

9. Poziom niezadowolenia pracowników: W jakim stopniu pracownicy są zmęczeni, sfrustrowani, rozgoryczeni warunkami i organizacją pracy, co zwiększa liczbę błędów w pracy lub prowokuje do zbiorowego protestu? ___ pkt.

10. Niekonsekwencje w zarządzaniu: Czy kierownictwo kieruje się w decyzjach wyłącznie najwyższymi standardami etycznymi, bez względu na sprawę i konsekwencje? ___ pkt.

Suma punktów: __________

Wynik powyżej 40 punktów to ostrzeżenie: w firmie w każdej chwili może wybuchnąć kryzys.

Niektórych okoliczności nie można zmienić: huta nie będzie pracować od 7:00 do 15:00, do banku nie można wpuszczać co drugiego klienta, wymagania obywateli wobec urzędów stale rosną. Ale świadomość istniejących zagrożeń pozwala lepiej zrozumieć skalę ryzyka i przygotować się do kryzysu, który przyjdzie – wcześniej czy później.

Jeżeli przyjrzysz się uważnie tym punktom, dojdziesz do wniosku, że zarząd organizacji ma bezpośredni wpływ na co najmniej połowę (łatwość dostępu, zależność od technologii, przygotowanie do zarządzania kryzysem, poziom niezadowolenia pracowników, styl zarządzania).

Stąd zadanie dla kierownictwa: ile czasu i środków szefowie są gotowi przeznaczyć na zredukowanie ryzyka wystąpienia kryzysu? Trudne i ambitne pytanie.

Dobra odpowiedź pomoże nie tylko szybciej uporać się z kryzysem, ale także wygrać z konkurencją.

Jeżeli chcesz przeprowadzić w swojej firmie audyt przygotowania do zarządzania kryzysem, prosimy o kontakt. Chętnie pomożemy. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *