Czy pacjent gorączkuje? Od kiedy? Na co się skarży?
Nie ma skutecznej komunikacji kryzysowej bez analizy i diagnozy problemu. Bez trafnej diagnozy można przez pomyłkę aplikować lekarstwo na inną chorobę.
Oto 7 porad jak dokonać trafnej diagnozy problemu:
1. Opisz problem i przedstaw chronologicznie wydarzenia.
2. Zbierz dane i dowody i dokonaj ich oceny.
3. Pamiętaj, że komunikacja jest procesem – na poziomie interpersonalnym i organizacyjnym, rzeczowym i emocjonalnym.
4. Spójrz na problem z szerzej perspektywy i oceń jego wpływ na całość (potraktuj całą organizację jak jednego klienta).
5. Dokonaj analizy przyczyn źródłowych problemu (nie myl skutków z przyczynami).
6. Pamiętaj, że problemy pojawiają się w grupach (jeden problem wywołuje drugi). Na przykład reporter, który zostanie źle potraktowany przez rzecznika prasowego może stracić zaufanie do jego przełożonego.
7. Nie zapominaj, że problemy i bariery w komunikacji wzajemnie się wzmacniają.
Dokonując diagnozy zwracaj także uwagę na:
1. komunikację bezpośrednią (indywidualną i grupową),
2. komunikację pisemną (poczta e-mail, notatki służbowe, raporty),
3. style i wzory komunikacji pomiędzy pracownikami i wydziałami (zebrania, narady, prezentacje),
4. kanały komunikacji i to jak często są wykorzystywane,
5. treść przekazywanych informacji (jasność, rzeczowość, zwięzłość),
6. potrzeby informacyjne pracowników i wydziałów,
7. komunikację nieformalną i to jak wpływa na morale, motywację i efekty pracy,
8. komunikację niewerbalną (organizacja miejsc pracy, służbowy ubiór, normy zachowania) i to jak wpływa na efektywność funkcjonowania organizacji,
9. kulturę korporacyjną i ocenę komunikacji przez pracowników,
10. wykorzystanie nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych.
Konkluzja
Skuteczna komunikacja kryzysowa zaczyna się od właściwej diagnozy problemu. Taką diagnozę wykonuje się w ramach audytu komunikacyjnego. Najlepiej jeśli przeprowadzą go zewnętrzni eksperci – tak jak to się robi w przypadku audytu finansowego, energetycznego, informatycznego czy marketingowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz