wtorek, 8 marca 2011

7 atutów skutecznego lidera w sytuacji kryzysowej

Zbyt często szefowie firm odpowiedzialni za zarządzanie sytuacją kryzysową załamują się pod ciężarem pierwszego uderzenia.

Józef Piłsudski był mistrzem jasnego definiowania celu walki: "Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska. Kto chce, ten może, kto chce, ten zwycięża, byle chcenie nie było kaprysem lub bez mocy."

Kiedy wygląda na to, że świat wali się na głowę (lub za chwilę tak się właśnie stanie), przede wszystkim zachowaj zimną krew i jak najszybciej przejmij kontrolę nad rozwojem wydarzeń.

Oto 7 atutów skutecznego lidera w sytuacji kryzysowej:

1. Ocena sytuacji

Znajomy szef firmy budowlanej dowiedział się o poważnej awarii linii produkcyjnej. Na zebraniu kierownicy zaczęli przekrzykiwać się jeden przez drugiego. Każdy chciał coś powiedzieć i oczywiście musiał to zrobić głośniej niż reszta.

Znajomy przerwał dyskusję, rozdzielił zdania i zapowiedział kolejne spotkanie za godzinę. W ten sposób ostudził pierwsze gorące emocje i uporządkował chaotyczną sytuację.

2. Szybkie, ale nie pochopne działanie

Lider pokazuje kierunek działania i reaguje na zmiany szybko, ale nie pośpiesznie. Pochopne decyzje zwiększają zdenerwowanie i generują dodatkowe zamieszanie. Lider działa szybko, ale z rozwagą i wyobraźnią.

3. Zarządzanie oczekiwaniami

Kiedy pojawia się kłopot, ludzie chcą szybko go rozwiązać, ale rzadko udaje się to zrobić zgodnie z oczekiwaniami. Lider ocenia wielkość, zakres i powagę zagrożenia. Nikt nie chce nikogo straszyć, ale nie można pomniejszać i lekceważyć niebezpieczeństwa.

4. Kontrola i opanowanie

Kiedy wszystko dzieje się bardzo szybko, wszyscy mogą stracić głowę – wszyscy oprócz lidera. Nie można kontrolować samego wybuchu kryzysu (bez względu na przyczynę), ale na pewno można mieć wpływ na to, co dzieje się potem. Lider przystępuje do działania i angażuje ludzi i środki.

5. Jasne granice tego, co jest dobre i co złe

Lider nie zawaha się skrytykować reportera za niestosowne pytanie (na przykład "Co rodziny ofiar mówiły panu w prywatnych rozmowach?") Lider zakreśla granice tego, co dopuszczalne i nie boi się podejmować trudnych decyzji ("żelazna dłoń w aksamitnej rękawiczce").

Przekaz jest prosty: "Być może nie każdemu podoba się to z czym mamy do czynienia, ale znamy naszą misję i wiemy co robić." Lider mówi czego oczekuje od pracowników i pozwala wycofać się z godnością tym, którzy się z nim nie zgadzają.

6. Opanowanie i elastyczność

Lider musi panować nad emocjami i umieć dostosowywać się w biegu do nowych warunków. Wyróżnikiem zarządzania kryzysem jest zdolność adaptacji – pierwsza reakcja nie musi być ostatnią.

Lider nie może przywiązywać się do jednej taktyki – musi mieć dostęp do najnowszych informacji i oceniać je po konsultacjach z ekspertami, którzy wiedzą co aktualnie się dzieje.

7. Pozytywna wizja

Lider tłumaczy jak zamierza stworzyć nowy model i zestaw procedur, które usprawnią funkcjonowanie organizacji. Najbardziej oryginalne i zaskakujące pomysły wywodzą się z chaosu.

Konkluzja

Zarządzanie sytuacją kryzysową to ciężki kawałek chleba – stawia przed liderami najbardziej skomplikowane wyzwania, ale prezesi wyróżniający się tymi siedmioma atutami ocalą organizację i wykorzystają kryzys do poprawy przywódczych umiejętności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *