Eksperci zarządzania komunikacją kryzysową i trenerzy prowadzący szkolenia kreatywnego myślenia podkreślają rolę zmiany w sytuacji kryzysowej fundamentalnych założeń postrzegania i funkcjonowania świata.
Paradygmaty to nie dogmaty – nie są dane raz na zawsze i mogą okresowo ulec zasadniczym przemianom prowadzącym do głębokich zmian w widzeniu i rozumieniu świata.
Dla mnie wspaniałym ćwiczeniem w odczytywaniu świata "na nowo" są zagraniczne podróże i lektura książek wykraczających tematycznie poza moje główne zainteresowania. Dlatego raz w tygodniu zaglądam do księgarni, żeby rzucić okiem na tytuły, które nie są na mojej liście czytelniczych priorytetów.
To właśnie wtedy często powstają nowe pomysły.
Tak jak w tej historii o żabie – nie, to nie ta bajka o żabie przemieniającej się w bogatego księcia.
Żaba nad oceanem
Żaba odwiedziła swego kuzyna mieszkającego w studni.
"Gdzie mieszkasz?" zapytała żaba ze studni.
"Nad wielkim oceanem."
"Jak duży jest ten ocean?"
"Jest ogromnych rozmiarów."
"Jak jedna czwarta mojej studni?"
"Większy."
"Większy? Połowa mojej studni?"
"Jeszcze większy."
"Czy on jest tak duży jak... moja studnia?"
"Tego nie da się porównać." powiedział kuzyn znad oceanu.
"Bzdury! Jak to nie da? Muszę to sama zobaczyć."
Wybrali się razem w podróż nad brzeg oceanu. Kiedy dotarli na miejsce, żaba ze studni zemdlała z wrażenia.
Kreatywne odkrywanie świata
W książce "A Whack on the side of the Head" (Obuchem w głowę), Roger von Oech pisze, że czasem wystarczy tylko mocno stuknąć nas w głowę.
Nasze uczenie się świata nie polega na miarowym zdobywaniu i przetwarzaniu wiedzy. Nauka jest serią w miarę spokojnych okresów przerywanych zaskakującymi i rewolucyjnymi odkryciami – takim okresem szybkiej nauki jest na przykład kryzys.
W chwili kiedy jako trenerzy zmieniamy czyjeś postrzeganie świata (niepodważalny do tej pory paradygmat tego jak rzeczy się mają) – albo przez dzielenie się wiedzą lub przez bezpośrednie doświadczenie – zaczynają dziać się fantastyczne rzeczy, od których czasem kręci się w głowie.
Paradoksy kreatywnego zarządzania kryzysem
Każda osoba kreatywnie zarządzająca kryzysem (przypomnę, że każdy kryzys jest inny) musi uporać się z ośmioma paradoksami:
1. mieć wiedzę, ale jednocześnie umieć o tym zapomnieć,
2. dostrzegać w wydarzeniach zaskakujące powiązania, ale nie myśleć chaotycznie,
3. ciężko pracować, ale umieć także znaleźć chwile na całkowite wyłączenie się z jakiegokolwiek działania,
4. tworzyć wiele pomysłów, z których większość nigdy nie będzie wykorzystana,
5. patrzyć na te same rzeczy jak inni, ale widzieć je inaczej,
6. walczyć o sukces i umieć przegrywać,
7. być konsekwentnym, ale nie upartym,
8. słuchać ekspertów i wiedzieć kiedy postąpić wbrew ich zaleceniom.
Co możesz zrobić, żeby zmienić swoją wizję świata ZANIM ktoś będzie musiał stuknąć Cię w głowę? Kiedy ostatnio byłeś nad oceanem? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » kryzys » 8 paradoksów kreatywnego zarządzania kryzysem
wtorek, 24 maja 2011
8 paradoksów kreatywnego zarządzania kryzysem
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
ekspert,
kreatywne myślenie,
kryzys
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz