wtorek, 15 lutego 2011

Decydowanie w sytuacji kryzysowej

W kryzysie niedobór informacji, plotki i spekulacje, dodatkowy stres i presja mediów utrudniają właściwą ocenę sytuacji i podjęcie optymalnych decyzji.

Dodajmy zamieszanie, strach i niepokój wśród wszystkich interesariuszy, wzajemnie wykluczające się decyzje członków zarządu próbujących na własną rękę rozwiązać kryzys, bierność wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy pozbawionych wiarygodnych i aktualnych informacji, żeby zrozumieć przed jakim wyzwaniem stoją osoby odpowiedzialne za uporanie się z kryzysem.

Oto 5 kroków ułatwiających podjęcie właściwych decyzji:

1. Ustal sedno problemu.

Przypomnij sobie kluczową misję swej organizacji. Każda decyzja, która odwraca uwagę od misji, oddala Cię od rozwiązania problemu. Pytanie: "Jak decyzja wpłynie na zarządzanie kryzysem i rozwiązanie problemu?"

2. Zbierz fakty.

Zbierz dostępne fakty, żeby zrozumieć co się stało i jaka jest sytuacja. Staraj się oddzielić fakty od emocji, uprzedzeń i fobii. Pytanie: "W jakim stopniu fakty pomagają lub utrudniają podjęcie właściwej decyzji?"

3. Zastanów się.

Co się wydarzy jeśli nie podejmiesz decyzji natychmiast? Nie ulegaj tyranii nierozważnych decyzji. Pytania: "Co najgorszego się prawdopodobnie stanie jeżeli nie podejmiesz decyzji? Czy są jakieś plusy ze wstrzymania się z decyzją?"

4. Wyobraź sobie wynik.

Rozważ efekty alternatywnych scenariuszy. Pomyśl o najlepszym scenariuszu i tym najbardziej prawdopodobnym. Pytanie: "Co najlepszego może się wydarzyć i jakie jest prawdopodobieństwo, że stanie się to dzięki tej decyzji?"

5. Zaplanuj następne kroki.

Słuszna decyzja zawsze wybiega w przyszłość. Pomyśl o następnych ruchach. Pytanie: "Jakie kolejne działania należy podjąć tak, żeby wzmocnić efekty tej decyzji i zyskać maksymalne korzyści?"

Trzy końcowe uwagi:

1. Szybka decyzja nie jest synonimem decyzji pochopnej. Szybkie decyzje zwiększają kontrolę nad kryzysową sytuacją.

2. Umiejętność antycypowania rozwoju wypadków i przygotowanie serii scenariuszy ("A co jeżeli...?") dodaje pewności siebie kiedy przyjdzie do podejmowania prawdziwych decyzji.

3. Kiedy pracujesz w zespole, szukaj kompromisu i porozumienia, nawet jeżeli jesteś upoważniony do podjęcia decyzji samodzielnie. Każdą decyzję będą potem realizować inni ludzie – lepiej włączyć ich do współpracy już na poziomie analizy i przygotowania.

Jaki jest Twój styl podejmowania decyzji w kryzysie? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *