W kryzysie niedobór informacji, plotki i spekulacje, dodatkowy stres i presja mediów utrudniają właściwą ocenę sytuacji i podjęcie optymalnych decyzji.
Dodajmy zamieszanie, strach i niepokój wśród wszystkich interesariuszy, wzajemnie wykluczające się decyzje członków zarządu próbujących na własną rękę rozwiązać kryzys, bierność wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy pozbawionych wiarygodnych i aktualnych informacji, żeby zrozumieć przed jakim wyzwaniem stoją osoby odpowiedzialne za uporanie się z kryzysem.
Oto 5 kroków ułatwiających podjęcie właściwych decyzji:
1. Ustal sedno problemu.
Przypomnij sobie kluczową misję swej organizacji. Każda decyzja, która odwraca uwagę od misji, oddala Cię od rozwiązania problemu. Pytanie: "Jak decyzja wpłynie na zarządzanie kryzysem i rozwiązanie problemu?"
2. Zbierz fakty.
Zbierz dostępne fakty, żeby zrozumieć co się stało i jaka jest sytuacja. Staraj się oddzielić fakty od emocji, uprzedzeń i fobii. Pytanie: "W jakim stopniu fakty pomagają lub utrudniają podjęcie właściwej decyzji?"
3. Zastanów się.
Co się wydarzy jeśli nie podejmiesz decyzji natychmiast? Nie ulegaj tyranii nierozważnych decyzji. Pytania: "Co najgorszego się prawdopodobnie stanie jeżeli nie podejmiesz decyzji? Czy są jakieś plusy ze wstrzymania się z decyzją?"
4. Wyobraź sobie wynik.
Rozważ efekty alternatywnych scenariuszy. Pomyśl o najlepszym scenariuszu i tym najbardziej prawdopodobnym. Pytanie: "Co najlepszego może się wydarzyć i jakie jest prawdopodobieństwo, że stanie się to dzięki tej decyzji?"
5. Zaplanuj następne kroki.
Słuszna decyzja zawsze wybiega w przyszłość. Pomyśl o następnych ruchach. Pytanie: "Jakie kolejne działania należy podjąć tak, żeby wzmocnić efekty tej decyzji i zyskać maksymalne korzyści?"
Trzy końcowe uwagi:
1. Szybka decyzja nie jest synonimem decyzji pochopnej. Szybkie decyzje zwiększają kontrolę nad kryzysową sytuacją.
2. Umiejętność antycypowania rozwoju wypadków i przygotowanie serii scenariuszy ("A co jeżeli...?") dodaje pewności siebie kiedy przyjdzie do podejmowania prawdziwych decyzji.
3. Kiedy pracujesz w zespole, szukaj kompromisu i porozumienia, nawet jeżeli jesteś upoważniony do podjęcia decyzji samodzielnie. Każdą decyzję będą potem realizować inni ludzie – lepiej włączyć ich do współpracy już na poziomie analizy i przygotowania.
Jaki jest Twój styl podejmowania decyzji w kryzysie? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » stres » Decydowanie w sytuacji kryzysowej
wtorek, 15 lutego 2011
Decydowanie w sytuacji kryzysowej
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
decydowanie,
kryzys,
stres
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz