W każdej firmie funkcjonują dwa podstawowe kanały przepływu informacji: formalny i nieformalny. Pierwszy dotyczy komunikatów związanych z wykonywaniem pracy i funkcjonowaniem organizacji – drugi wymiany informacji dotyczących prywatnych zainteresowań pracowników.
W pierwszej części podałem 20 wskazówek jak zwiększyć efektywność obydwu kanałów i zredukować ryzyko konfliktu.
W tym odcinku 25 następnych praktycznych porad.
1. Wchodź do pomieszczenia wyprostowany, dumny i pewny siebie.
2. Pracuj nad swoją inteligencją emocjonalną (empatia, samoświadomość, praca zespołowa).
3. Unikaj w wystąpieniach publicznych branżowego żargonu i pustej retoryki.
4. Nie pisz e-maili i nie dzwoń kiedy jesteś głodny i zdenerwowany.
5. W dyskusji szukaj punktów stycznych, nie różnic – to zbliża ludzi i ułatwia komunikację.
6. Słuchaj tego, czego się nie mówi.
7. Unikaj krytykowania, narzekania i oceniania.
8. Nagraj swój głos na dyktafonie, żeby usłyszeć jak naprawdę brzmi. Nagraj się na video, żeby zobaczyć jak się zachowujesz.
9. Naśladuj lidera. Jeżeli mówi szybko, postępuj tak samo. Jeśli zwalnia, także zwolnij.
10. Trzymaj się tematu.
11. Ubieraj się jak osoba, którą chcesz być.
12. Dziękuj za szczere komplementy – nie zaprzeczaj, że to miłe :-)
13. Szanuj prywatną przestrzeń innych osób (min. pół metra).
14. Nie planuj tego, co powiesz zanim nie usłyszysz całego pytania.
15. Odwołuj się do emocji opowiadając prawdziwe historie z życia i podając sugestywne przykłady.
16. Podkreślaj ważne słowa lub wyrażenia podnosząc lub obniżając głos albo zwalniając tempo wypowiedzi.
17. Unikaj słowa "rzecz" – bądź konkretny.
18. Kieruj rozmowę na pozytywne tematy.
19. Pamiętaj, że entuzjazm jest zaraźliwy.
20. Nie nawiązuj w biznesowych konwersacjach do prywatnych spraw.
21. Okazuj szacunek i szanuj uczucia. Nie obwiniaj i nie obrażaj nikogo.
22. Wyrzuć ze swego słownika słowo "tylko". Ono wszystko pomniejsza. Nie jesteś "tylko ekspertem zarządzania komunikacją kryzysową." Jesteś ekspertem zarządzania komunikacją kryzysową – bądź z tego dumny.
23. Nie przesadzaj z przeprosinami. Nie jesteś odpowiedzialny za jakość programu telewizyjnego, deszcz i pokój na świecie.
24. Nie ulegaj pokusie kończenia cudzych zdań.
25. Bądź jak fontanna, nie jak studzienka ściekowa.
Które z tych zasad stosujesz w pracy z powodzeniem? Które wymagają doskonalenia? Napisz o tym w komentarzu.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » pracownik » 45 sposobów poprawy komunikacji w pracy - część 2/2
sobota, 15 października 2011
45 sposobów poprawy komunikacji w pracy - część 2/2
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
komunikacja,
konwersacja,
pracownik
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz