Kiedy rzeka płynie wytyczonym korytem nikt się nią nie interesuje. Wystarczy, że wysoka woda przerwie wał w jednym miejscu, od razu mówią o tym wszystkie media.
Kiedy firma, marka, produkt, usługa lub osoba nagle trafia w światła medialnych reflektorów, obserwujemy zespół zjawisk odmiennych od tego, co działo się przed kryzysem.
W sytuacji kryzysowej ludzie myślą, reagują i zachowują się inaczej.
Oto 5 "zaskakujących" zjawisk jakie obserwujemy w kryzysie:
1. Odwrotna wiarygodność
W sytuacji kryzysowej o wiarygodności informacji decydują poszkodowani.
Opinie pracowników najniższego szczebla, sąsiadów, urzędników lub przedstawicieli konkurencyjnych firm wywołują szerszy rezonans i zdobywają większy posłuch od faktów przedstawionych przez naukowców, szefa firmy, ekspertów i czasem nawet laureatów Nagrody Nobla.
Wniosek: Wybierz strategię, która zmniejszy liczbę poszkodowanych lub osób tak się czujących.
2. Odwrotna jakość informacji
Skomplikowane, złożone i trudne sprawy muszą być maksymalnie uproszczone – nie ma miejsca na niuanse.
Jeśli nie potrafisz przedstawić sedna problemu w sposób zrozumiały dla Twojej matki, brata, siostry, ciotki, wujka i roztargnionego dwunastolatka, dochodzi do nieporozumień, pomyłek i konfliktów, za które odpowiedzialność spadnie na Ciebie.
Wniosek: Wybierz strategię prostą, zrozumiałą, konstruktywną i pozytywną.
3. Odwrotne relacje
Zachowania i reakcje osób najmocniej dotkniętych skutkami wywołanego przez Ciebie kryzysu są irracjonalne i biorą górę nad zdrowym rozsądkiem pozytywnej większości.
Ludzie, których być może nie szanujesz lub nie darzysz sympatią, mają ogromny wpływ na Twoje decyzje. Nie lekceważ tego jak mała, zdeterminowana, połączona nieszczęściem grupa może zmienić Twoje życie.
Wniosek: Stwórz własną grupę, której pasja, energia i zaangażowanie będą zbieżne z Twoimi celami – i daj im swobodę działania.
4. Dyskusja o przyszłości
Nie obrażaj się. Od zgody w kryzysie ważniejsze jest zaangażowanie i zaufanie.
Bierz udział w dyskusji, walcz o swoje racje, przedstawiaj mocne argumenty, spieraj się pozytywnie – aż do rozwiązania problemu.
Wniosek:Koncentruj się na przyszłości. Każdy pamięta z przeszłości to, co chce – te same wydarzenia każdy pamięta trochę inaczej. Przyszłość łączy, bo nikt nie może jej zawłaszczyć, nikt wie co będzie jutro.
5. Czas i rany
W debatach i sporach dotyczących ważnych problemów odwlekanie decyzji zawsze przynosi szkody. Ociąganie się z decyzją widziane jest jako niekompetencja i arogancja.
Wniosek: Komunikuj się, decyduj, pytaj i rzucaj wyzwania szybko. Działaj energicznie i zdecydowanie.
Konkluzja
Zaskakujące i niekontrolowane w pierwszym etapie kryzysowe wydarzenie kierujące uwagę mediów i opinii publicznej na Twoją firmę trwa tak długo jak na to pozwolisz. Odrób pracę domową, przygotuj się, opracuj pomysły, które zapewnią pozytywny wynik i zmianę, która wzmocni organizację.
Nie daj się zaskoczyć nawet najwyższej fali i pamiętaj, że największe szkody powstają tam, gdzie nikt nie spodziewa się przerwania wału.
Jeśli potrzebujesz pomocy w komunikacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » media » 5 zaskakujących zjawisk w kryzysie
wtorek, 20 marca 2012
5 zaskakujących zjawisk w kryzysie
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
komunikacja,
kryzys,
media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz