Prawdopodobnie zgodzisz się z twierdzeniem, że każdy z nas codziennie zarządza w pracy jakimś kryzysem.
Rodzą się natomiast następujące pytania: "W jaki sposób ten kryzys wpływa na działalność firmy? Kiedy należy o kryzysie powiadomić przełożonych? Jak obiektywnie ocenić powagę sytuacji?"
Na szczęście takie pytania zadają sobie także pracownicy rządowych agencji odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysami, straży pożarnej, firm naftowych, firm chemicznych i innych organizacji, które często mają do czynienia z sytuacjami gdzieś pomiędzy drobnym wypadkiem i poważną katastrofą.
Wspomniane organizacje do oceny powagi wypadku korzystają z Systemu Zarządzania Kryzysowego. Celem oceny jest oszacowanie ile pracy, czasu i środków potrzeba do opanowania sytuacji oraz jej prawdopodobnego wpływu na otoczenie.
Ocena nagłego kryzysu
Oto cztery poziomy oceny powagi kryzysowej sytuacji pomagające wybrać optymalne działanie i komunikację:
Poziom 1
Sytuacja może być opanowana na miejscu przez pracowników przeszkolonych w zarządzaniu takim problemem.
Przykład:
Nieostrożny pracownik zostawia w piątek po pracy w szatni szmaty nasączone olejem silnikowym. W sobotę dochodzi do przypadkowego kinetycznego samozapalenia się szmat. Na szczęście system przeciwpożarowy błyskawicznie wykrywa pierwszy ogień, automatycznie włącza się instalacja zraszająca i płomień jest ugaszony w zarodku.
Poziom 2
Pożar skutecznie gaszą dwaj przeszkoleni pracownicy, którzy jednakże potrzebują pomocy przełożonych i swoich kolegów wezwanych przez ochronę z domów.
Przykład:
Pożar jest ugaszony, ale wysoka temperatura i dym zniszczyły wartościowy sprzęt w pokoju informatyków obok szatni. Straty są duże i firma ubezpieczeniowa podejrzewa celowe zaprószenie ognia.
Poziom 3
Sytuacja wymaga znacznej pomocy z zewnątrz. Na miejsce wypadku przyjeżdża straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe. Informacja o pożarze dociera do zarządu.
Przykład:
Płomienie i dym przedostają się kanałem wentylacyjnym do biur administracji piętro wyżej. Straż pożarna gasi płomienie, ale użyta w akcji woda zalała wszystkie biura i uszkodziła firmowe serwery, na których były przechowywane ważne dane. Zdjęcia z akcji gaśniczej pokazano w lokalnym dzienniku telewizyjnym. W relacji pojawiła się informacja, że pożar został wywołany przez nieostrożnego pracownika.
Poziom 4
Sytuacja wymyka się spod kontroli. Pożar się szybko rozprzestrzenia. Na miejsce wypadku przyjeżdżają wszystkie służby ratownicze.
Utrudnione jest normalne funkcjonowanie firmy. Zmienia się organizacja pracy. Część pracowników nie może wykonywać swoich obowiązków.
Przykład:
Pożar dociera do coraz wyższych pięter. Wiatr przenosi iskry na sąsiednie domy. Przewidywana jest ewakuacja mieszkańców z pobliskich budynków. Straż wzywa posiłki z innych części miasta. Do lekarzy zgłaszają się pierwsi ranni z poparzeniami.
Stacje telewizyjne pokazują zdjęcia z akcji gaśniczej i przekazują na paskach najnowsze doniesienia o pożarze. Pojawia się plotka, że było to celowe podpalenie.
Na miejscu wypadku pojawiają się policjanci i prokuratorzy. Przyjeżdża prezydent miasta i wojewoda. Radni opozycji zwołują konferencje prasową
Opisane kryteria celowo są takie szerokie, gdyż wydarzenie początkowo klasyfikowane jako poziom 1 lub 2 może szybko przenieść się na wyższy poziom i tym samym wymagać innego planu działania i komunikacji.
W którym momencie przedstawiony scenariusz przekształca się z problemu w kryzys?
Sam musisz to ocenić na miejscu, ale nasze doświadczenie uczy, że wszystkie sytuacje klasyfikowane jako poziom 2 powinny skutkować przekazaniem zarządowi i zespołowi zarządzania kryzysem informacji: "Uwaga: mamy problem i możemy potrzebować pomocy."
Wszystkim wypadkom na poziomie 3 i 4 powinien towarzyszyć komunikat: "Potrzebujemy pomocy. Macie tu być natychmiast."
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do zarządzania kryzysowego lub już teraz zmagasz się z kryzysem, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » zarządzanie kryzysowe » 4 poziomy nagłego kryzysu
wtorek, 17 sierpnia 2010
4 poziomy nagłego kryzysu
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
katastrofa,
kryzys,
zarządzanie kryzysowe
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz