W pierwszej części pisałem czym kierować się w wyborze konsultanta zarządzania kryzysem w zależności od zadania jakie ma wykonać, w drugiej o dwóch stylach pracy konsultantów i korzyściach z ich zatrudnienia, w trzeciej o skuteczności pracy konsultanta i dlaczego warto mu zaufać.
Na koniec powiem jak podsumować rozmowę kwalifikacyjną z kandydatem na konsultanta zarządzania kryzysem.
Po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem na konsultanta można ocenić jego potencjalną wartość za pomocą krótkiego formularza:
1. Czy spotkanie było pożyteczne?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
2. Czy konwersacja była konstruktywna i przyjemna?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
3. Czy konsultant przedstawił kilka opcji omówienia problemu?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
4. Czy konsultant jasno i zdecydowanie zaakceptował Twoje poglądy i cele?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
5. Czy przedstawienie własnych oczekiwań i potrzeb przez obydwie strony i dopasowanie się do nich przebiegało sprawnie i gładko?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
6. Czy wiesz dokładnie co konsultant może zrobić dla Ciebie i czy to jest zgodne z Twoimi potrzebami?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
7. Czy osiągnięto porozumienie co do końcowego efektu projektu?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
8. Czy konsultant jasno zadeklarował gotowość dopasowania swego podejścia i stylu pracy do Twoich potrzeb i celów?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
9. Czy konsultant jest gotowy zmienić swoje podejście i styl pracy jeżeli w trakcie realizacji projektu pojawi się taka potrzeba?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
10. Czy konsultant jasno zadeklarował zamiar mierzenia efektów cząstkowych swojej pracy?
Tak _____ Nie _____ Nie wiem _____
Każde "Tak" to plus dla kandydata. Jeżeli najczęściej wybierałeś "Tak" i kilka razy "Nie" lub "Nie wiem", może warto jeszcze raz dokładniej omówić wątpliwości z konsultantem. Jeśli najczęściej wybrałeś "Nie", nie wróżę tej współpracy sukcesu.
Zanim powiesz TAK
Przed ostateczną decyzją pamiętaj, że dobry konsultant zarządzania kryzysem:
1. zadaje dużo pytań na pierwszym spotkaniu i przed podjęciem pracy,
2. jasno tłumaczy ile kosztują jego usługi i co w zamian oferuje,
3. należy do organizacji gospodarczej lub stowarzyszenia branżowego, na przykład, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations,
4. myśli analitycznie i nie ma na wszystko gotowych rozwiązań,
5. jest otwarty na alternatywne rozwiązania,
6. troszczy się o Twoje wydatki,
7. angażuje do realizacji zadania/projektu wszystkie potrzebne osoby,
8. przyznaje kiedy nie zna odpowiedzi na trudne pytanie i albo szuka odpowiedzi albo pyta czy nadal jesteś zainteresowany współpracą,
9. dobrze radzi sobie w kontaktach z ludźmi o różnych poglądach i doświadczeniu zawodowym i osobistym,
10. korzysta z nowoczesnych technologii i metod zarządzania kryzysem,
11. regularnie informuje o postępie prac,
12. nie domaga się płatności całego honorarium z góry,
13. cieszy się dobrą reputacją,
14. może przedstawić referencje,
15. ma doświadczenie w zarządzaniu kryzysem w Twojej branży i może liczyć na pomoc innych ekspertów.
Trzeba też pamiętać, że wybierasz osobę, której będziesz potrzebować i której musisz zaufać w trudnym okresie. Zatrudniasz konsultanta zarządzania kryzysem, bo uważasz, że zagrożona jest (lub będzie) Twoja reputacja, pozycja rynkowa, strategiczna przewaga, wielkość sprzedaży, produkt, usługa, itp. Czujesz presję odpowiedzialności przed udziałowcami, inwestorami i pracownikami. Potrzebujesz kogoś kto będzie z Tobą 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Kogoś kogo dobrze rozumiesz i kto równie dobrze rozumie Ciebie. W takich okoliczności nie ma miejsca na błędy.
Konkluzja
Pracę konsultanta zarządzania oceniasz codziennie po efektach. O tym czym wybrałeś właściwego konsultanta "kryzysowego" zazwyczaj dowiadujesz się post factum. Jeśli zawiedzie, dotkliwie odczujesz wszystkie jego słabości i ułomności. Ale wtedy będzie już za późno. Dlatego dobrego konsultanta zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową lepiej poszukaj już teraz.
Szkolenia kryzysowe, symulacje kryzysowe i plany kryzysowe, bo licho nie śpi... Tel. 77 441 40 14.
Strona główna » kryzys » Jak wybrać konsultanta zarządzania kryzysem - część 4/4
wtorek, 28 grudnia 2010
Jak wybrać konsultanta zarządzania kryzysem - część 4/4
Autor:
Bogusław Feliszek
o
06:00:00
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Kategorie:
ekspert,
konsultant,
kryzys
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz