piątek, 10 września 2010

5 kryzysowych kategorii

Skuteczne działanie w sytuacji kryzysowej polega na szybkim wykryciu i zneutralizowaniu przyczyny kryzysu - zanim poważnie zaszkodzi firmie, instytucji czy organizacji. W takim przypadku informacja o problemie nie przedostanie się za pośrednictwem mediów do opinii publicznej i głównych interesariuszy.

Istnieje pięć podstawowych kategorii kryzysów:

1. lokalne incydenty/wydarzenia wystarczająco głośne, żeby zwrócić uwagę centrali. (Uwaga: wszystkie kryzysy rozpoczynają się lokalnie.)

2. kryzysy operacyjne wynikające z codziennej działalności organizacji.

3. kryzysy nie-operacyjne, nie wynikające bezpośrednio z codziennej działalności organizacji.

4. różne kombinacje 1, 2 i 3.

5. ataki na firmową witrynę WWW.

Szefowie mogą uszeregować te kategorie według poziomu zagrożenia i prawdopodobieństwa wystąpienia. Kryzysy charakteryzujące się najwyższym stopniem zagrożenia i prawdopodobieństwem wystąpienia wymagają przygotowania planu zarządzania kryzysem i komunikacji kryzysowej.

1. Lokalne incydenty/wydarzenia, które mogą zwrócić uwagę opinii publicznej; na przykład:
  • aresztowanie kierownika zakładu/fabryki/oddziału lub innego członka kadry zarządzającej
  • konflikt z lokalną społecznością
  • znalezienie u pracownika narkotyków
  • skargi pracowników
  • przemoc w pracy
  • lokalny problem pracowniczy skupiający uwagę całej opinii publicznej
  • wypadek lub katastrofa
  • powództwo cywilne lub karne
  • negatywny artykuł w lokalnej prasie
  • przerwa w pracy/strajk
2. Kryzysy operacyjne, które przyciągają uwagę całej opinii publicznej; na przykład:
  • dramatyczne wydarzenie międzynarodowe
  • błędy księgowe, rachunkowe (na dużą skalę)
  • nagły spadek kursu akcji
  • śmierć (nagła utrata kluczowego pracownika, zwykle w wyniku wypadku lub zabójstwa)
  • wyciek niebezpiecznych/toksycznych substancji (lub takie podejrzenie)
  • zatrucie produktu/produktów
  • wrogie przejęcie lub jego próba
  • duża eksplozja chemiczna
  • duży pożar
  • oskarżenia konkurencji
  • negatywny artykuł w krajowej prasie
3. Kryzysy nie-operacyjne, nie wynikające bezpośrednio z codziennej działalności organizacji, często wywołujące ogromne niekontrolowane emocje, bardzo trudne w opanowaniu; na przykład:
  • działania aktywistów lub zagrożenie takimi działaniami
  • rozwścieczony pracownik samotnie walczący z firmą
  • pojawienie się wiarygodnej informacji podważającej bezpieczeństwo lub jakość produktu lub usługi
  • zagrożenie ekologiczne lub obawa przed nim
  • zamknięcie zakładu/fabryki i zwolnienia pracowników
  • problemy związane z przetwarzaniem zużytych produktów/materiałów ((recycling))
  • skandal obyczajowy
  • akcja terrorystyczne lub zagrożenie nią
  • niekontrolowany strajk
  • przemoc w pracy
4. Kombinacje wydarzeń mających źródła operacyjne i nie-operacyjne, które zazwyczaj związane są z ofiarami i skupiają uwagę na całej organizacji; na przykład:
  • skoordynowany zamach terrorystyczny
  • podpalenie
  • zagrożenie bombowe
  • bojkot dostawców
  • bojkot kontrahentów
  • zatrucie dotyczące dużej części populacji
  • malwersacje finansowe
  • wypadek lub katastrofa, którą interesuje się agenda rządowa
  • reorganizacja
  • wezwanie do stawienia się przed sądem
5. Ataki w Internecie, które zwracają uwagę na całą organizację; na przykład:
  • włamanie do systemu komputerowego
  • witryny podszywające się pod firmową witrynę WWW organizacji
  • atak online na prezesa i/lub członków zarządu
  • kradzież danych lub ich niewłaściwe wykorzystanie
  • ataki za pomocą poczty elektronicznej
  • kłamstwa, plotki i pogłoski
  • zorganizowana opozycja
  • ataki osobiste
  • ataki na produkty i/lub usługi
  • zewnętrzne witryny WWW, portale tematyczne, blogi krytykujące działalność organizacji/firmy
Konkluzja

W czasie zarządzania kryzysem kluczowa jest ocena realnego i potencjalnego zagrożenia organizacji. Podstawowa decyzja dotyczy tego czy w ogóle podjąć jakieś działania. W decyzji może pomóc ustalenie z jakiego rodzaju kryzysem mamy do czynienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *