Istnieje pięć podstawowych kategorii kryzysów:
1. lokalne incydenty/wydarzenia wystarczająco głośne, żeby zwrócić uwagę centrali. (Uwaga: wszystkie kryzysy rozpoczynają się lokalnie.)
2. kryzysy operacyjne wynikające z codziennej działalności organizacji.
3. kryzysy nie-operacyjne, nie wynikające bezpośrednio z codziennej działalności organizacji.
4. różne kombinacje 1, 2 i 3.
5. ataki na firmową witrynę WWW.
Szefowie mogą uszeregować te kategorie według poziomu zagrożenia i prawdopodobieństwa wystąpienia. Kryzysy charakteryzujące się najwyższym stopniem zagrożenia i prawdopodobieństwem wystąpienia wymagają przygotowania planu zarządzania kryzysem i komunikacji kryzysowej.
1. Lokalne incydenty/wydarzenia, które mogą zwrócić uwagę opinii publicznej; na przykład:
- aresztowanie kierownika zakładu/fabryki/oddziału lub innego członka kadry zarządzającej
- konflikt z lokalną społecznością
- znalezienie u pracownika narkotyków
- skargi pracowników
- przemoc w pracy
- lokalny problem pracowniczy skupiający uwagę całej opinii publicznej
- wypadek lub katastrofa
- powództwo cywilne lub karne
- negatywny artykuł w lokalnej prasie
- przerwa w pracy/strajk
- dramatyczne wydarzenie międzynarodowe
- błędy księgowe, rachunkowe (na dużą skalę)
- nagły spadek kursu akcji
- śmierć (nagła utrata kluczowego pracownika, zwykle w wyniku wypadku lub zabójstwa)
- wyciek niebezpiecznych/toksycznych substancji (lub takie podejrzenie)
- zatrucie produktu/produktów
- wrogie przejęcie lub jego próba
- duża eksplozja chemiczna
- duży pożar
- oskarżenia konkurencji
- negatywny artykuł w krajowej prasie
- działania aktywistów lub zagrożenie takimi działaniami
- rozwścieczony pracownik samotnie walczący z firmą
- pojawienie się wiarygodnej informacji podważającej bezpieczeństwo lub jakość produktu lub usługi
- zagrożenie ekologiczne lub obawa przed nim
- zamknięcie zakładu/fabryki i zwolnienia pracowników
- problemy związane z przetwarzaniem zużytych produktów/materiałów ((recycling))
- skandal obyczajowy
- akcja terrorystyczne lub zagrożenie nią
- niekontrolowany strajk
- przemoc w pracy
- skoordynowany zamach terrorystyczny
- podpalenie
- zagrożenie bombowe
- bojkot dostawców
- bojkot kontrahentów
- zatrucie dotyczące dużej części populacji
- malwersacje finansowe
- wypadek lub katastrofa, którą interesuje się agenda rządowa
- reorganizacja
- wezwanie do stawienia się przed sądem
- włamanie do systemu komputerowego
- witryny podszywające się pod firmową witrynę WWW organizacji
- atak online na prezesa i/lub członków zarządu
- kradzież danych lub ich niewłaściwe wykorzystanie
- ataki za pomocą poczty elektronicznej
- kłamstwa, plotki i pogłoski
- zorganizowana opozycja
- ataki osobiste
- ataki na produkty i/lub usługi
- zewnętrzne witryny WWW, portale tematyczne, blogi krytykujące działalność organizacji/firmy
W czasie zarządzania kryzysem kluczowa jest ocena realnego i potencjalnego zagrożenia organizacji. Podstawowa decyzja dotyczy tego czy w ogóle podjąć jakieś działania. W decyzji może pomóc ustalenie z jakiego rodzaju kryzysem mamy do czynienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz